Frågor och svar

Frågor och svar

Varför fiber?

Vilka bredbandstjänster som kommer att finnas tillgängliga om 5 eller 25 år är svårt att idag peka ut. Det är lika svårt som att när el-nätet byggdes ut fantisera om vilka funktioner som skulle kräva elektricitet eller varför man skulle behöva asfaltera och räta vägar när de flesta körde häst och vagn.

Det enda vi vet är att utvecklingen gett oss fler, tyngre, bättre och mer krävande digitala tjänster. Antalet användare och den tid som dessa användare nyttjar nätet är också fler och längre.

Givet att vi tror att den utvecklingen fortsätter så bör samhällets fokus vara att skapa förutsättningar för en robust teknik som klarar successivt ökade överföringsvolymer.

Varför inte endast 4G?

Vi tror inte att det antingen är fiber eller mobilt bredband, utan det kommer att behövas både och framöver. Hemma och på företagets kontor har du en riktigt bra bredbandsuppkoppling och när du är på resande fot eller utomhus så har du ett bra mobilt bredband. Skogsindustrin och transportsektorn är två branscher som behöver bra mobila bredband. Det är inte alls motsägelsefullt att jobba både med fiber och 4G.

Dålig täckning på mobilen hemma?

Vi har erfarit att problem med dålig täckning för mobiltelefoni relativt enkelt kan åtgärdas för oss i föreningen.

Man behöver ha en modern mobil, och den ska aktiveras för Wifi-samtal samt vara uppkopplad till det trådlösa nätverket. I princip alla svenska mobiloperatörer har idag stöd för detta. Enligt uppgift är det bara Vimla och Fello som saknar stöd i dagsläget, men åtminstone jobbar Fello på att rulla ut stöd för det den närmaste tiden.

Olika mobiltelefoner prioriterar olika. Vissa prioriterar t ex vanlig telefonsignal före wifi-samtal, andra tvärtom. Skulle du ha en mobiltelefon som prioriterar vanlig mobilsignal före Wifi-samtal så kan du förutom att aktivera Wifi-samtal också behöva sätta mobilen flygplansläge för att få mobilen att välja det.

Om du inte har aktiverat Wifi-samtal och vill veta hur det går till, så får du kolla med din mobiloperatör. Om du har Telia så kan du läsa på https://www.telia.se/foretag/om/wifi-samtal.